Hem » Blog » Meagan Marie – spelboksförfattare

Meagan Marie – spelboksförfattare

Författare Meagan Marie har skrivit boken “Women in Gaming: 100 Professionals of Play”. Den handlar om de 100 mest profilerade kvinnorna inom spel. Meagan går igenom de viktigaste prestationerna för kvinnor i spel sedan branschen började och innehåller tips från branschfolk och korta berättelser om kvinnor inom spelrelaterade karriärer. Faktiskt så kom hon inte på idén själv om att skriva den utan hon blev kontaktad av förlaget Prima som bad henne att skriva en bok om kvinnor i spelvärlden i slutet av 2017. De var intresserade av en kulturfokuserad publikation för att utvidga sig.

Meagan som brinner för både kvinnor och spel accepterade ivrigt, eftersom att öka synligheten för kvinnors bidrag till spelvärlden har varit ett långvarigt passionsprojekt för henne. Författaren har sagt att hon nästan kände sig skyldig att ta det och att få det rätt, eftersom hon ser det som ett väldigt viktigt ämne.

Fria händer

Bortsett från det allmänna ämnet gav Prima henne frihet att etablera nästan alla aspekter av boken själv – från det övergripande formatet, till vilka hon intervjuade och till och med omslaget. Innan hon skapade innehållsförteckningen beställde hon en mängd böcker om kvinnors historiska framsteg inom olika områden – kvinnor i rymden, ekologi, bergsbestigning och mer. Från dessa böcker fann hon inspiration och landade på en presentation hon trodde kunde vara både underhållande och lärorik.

“Women in Gaming: 100 Professionals of Play” profilerar prestationerna för kvinnor som har bidragit till branschen på ett meningsfullt sätt, från ett brett utbud av fält, geografiska platser och perspektiv. Det handlar mestadels om spel av tv-spelskaraktär men även andra inriktningar som schack och roulettehjulet. Hon ville också att boken skulle vädja till mer än bara kärnspelare och medarbetare. Därför inkluderade hon även en ordlista över terminologi inom spelvärlden. Boken innehåller också ”En dag i xxx liv”-berättelser som beskriver det stora utbudet av branschkarriärer som finns tillgängliga, allt från att arbeta som videospelköpare hos en större detaljhandlare, till en proffsspelare, community manager, producent, designer och mer. Över 100 roller som har något med spel att göra kunde hon hitta och skriva ned.

Meagan har sagt att hon blev väldigt inspirerad själv när hon skrev boken. Från hennes långvariga arbete i branschen hade hon redan en lång lista med kvinnor som hon såg upp till för deras förstklassiga resultat. När hon gjorde research inför denna bok, och när hon skrev, så träffade hon många unga kvinnor som är nästa generations branschledare. Hon nämnde det arbete som Ari Green gör för att hjälpa till att etablera den karibiska spelutvecklingsscenen eller utbildningsinsatserna från Zambian Games Evangelist Sithé Annette Ncube, som förändrar förutsättningarna för dessa kvinnor och många fler så att spellandskapet blir till det bättre även för kvinnor.

Hårt arbete

Författaren har angående research-fasen av boken sagt “under projektet blev det tydligt att mycket av min befintliga branschkunskap koncentrerades på framsteg från amerikanska, kanadensiska, brittiska eller japanska bidragsgivare. Jag arbetade hårt för att rätta till detta och säkerställde att den slutliga publikationen innehöll kvinnor från hela världen. Genom denna forskning fick jag veta om många kvinnor som jag inte hade hört talas om tidigare.”

Muriel Tramis är en av dessa kvinnor hon inte kände till innan. Hon började arbeta för den franska videospelutvecklaren Coktel Vision i mitten av 80-talet. Hennes första spel – Mewilo, utforskade sitt franska-karibiska arv och fick en silvermedalj för historisk och kulturell betydelse från staden Paris. Hennes framtida verk fokuserade på sällan utforskade ämnen som slaveri och kvinnlig sexualitet. Hon hjälpte också till att skapa en läroplan för utbildningsspel som såldes över hela världen. Tramis har fått Legion of Honor-priset, en medalj som är det högsta erkännandet för både militär och civil service i Frankrike.

Spännande fakta

Meagans favoritdelar i boken är det hon kallar ett “påskägg” om varje deltagare i boken, där göms både känd och okänd fakta om deras liv. Några av dem är industrifokuserade, till exempel hur Bonnie Ross blev rollerblade kompis med Tetris Creator Alexey Pajitnov i slutet av 1990-talet, eller hur Yoko Shimomura samlar LEGO och använder dem för att komma ut ur ett kreativt brus medan han komponerar musik. En annan intressant historia var att Jade Raymond flyttade till Jamaica vid sex års ålder där hennes familj inrättade en klinik, eller att Emily Greer är en konkurrenskraftig konståkare på nationell nivå.

Meagan menar att det var en smärtsam process att sammanställa boken eftersom hon hade material att fylla ett dussin böcker så hon hade svårt att välja bort. Hon hoppas nu att det hon valde till boken kommer att hjälpa till att inspirera unga kvinnor att hitta sin unika röst och skapa sin väg i branschen. Det krävs mer arbete för att synliggöra kvinnorna i spelbranschen, och denna bok syftar till att hjälpa orsaken. Varje år ger fler kvinnor runt om i världen sina röster, förstärkta av branschallierade, och gör passagen så mycket mindre turbulent för blivande proffs inom videospel.